Selasa, 11 April 2017

Zico untuk Malaysia?


Berita terbesar dalam bolasepak Asia Tenggara sekarang ialah peletakan jawatan Kiatisuk Senamuang sebagai ketua jurulatih Thailand selepas 4 tahun yang sangat berjaya –walaupun tidak begitu berjaya untuk majikannya.
Berita terbesar kedua ialah
Mario Gomez tidak akan menjadi jurulatih bagi pasukan kebangsaan Malaysia selepas pertelingkahan terbuka dengan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia Tunku Ismail Sultan Ibrahim (TMJ) mengenai dakwaan terhadap permintaan gaji yang lehih tinggi.
Jadi, keadaannya begini: jurulatih terbaik di Asia Tenggara, sekurang-kurangnya diperingkat kebangsaan, telah bersedia pada masa apabila Malaysia sedang mencari seorang pengurus luar negara. Hidup semuanya adalah kerana masa dan terjadinya perkara melibatkan 2 pihak ini serentak adalah prospek menarik untuk 5 sebab.
1- Dia membawa identiti kepada bolasepak Thailand
‘Zico’ tidak hanya membawa Thailand kepada tempat teratas bolasepak Asia Tenggara, dia juga membangunkan stail baharu.
‘Thai tiki-taka’ mungkin adalah yang paling sesuai tetapi jurulatih telah mendidik gaya hantaran dan bermain yang menyenangkan dan cantik yang memberikan keputusan baik. Thailand selalu mempunyai pemain yang secara teknikalnya istimewa tetapi Kiatisuk menggunakannya dan membawa mereka ke that yang lebih tinggi. Beliau gemar pasukannya bermain dengan cara tersendiri dengan ramai berpendapat bahawa ia adalah cara betul bermain bolasepak. Pemain tahu tugas mereka begitu juga mereka yang dibawa masuk.
Dan dengan semua itu, beliau mendemonstrasi fleksibiliti tertentu apabila apabila diperlukan dan ini telah meningkatkan kepakaran apabila beliau bersama lebih lama dengan para pemain. Dalam beberapa bulan kebelakangan, taktik dan formasi mula berubah dan pemain menjadi semakin serasi dengan sistem berlainan. Thailand telah menjadi lebih sofistikated.
2- Beliau mempunyai pengalaman ASEAN
Kejayaan di Asia Tenggara adalah hampir sempurna seperti dilakukan beberapa jurulatih dalam sejarah. Zico memberi 2 Piala AFF Suzuki dan melakukannya dengan gaya berbeza. Tiada perdebatan dimana-mana tentang negara mana harus menang perlawanan pada 2014 dan 2016. Semua menerima bahawa Thailand adalah yang terbaik dan trofi berada pada pasukan yang tepat.
Tip:
Malaysia memerlukan sedikit pengalaman dan pengetahuan seperti itu. Selepas beberapa tahun mengalami kejatuhan ranking dan sekarang mungkin menjadi lebih buruk dari negara seperti Myanmar, Zico adalah calon terbaik dan tahu bagaimana untuk keatas dan tinggal disitu.
3 - Beliau tahu apa yang diperlukan untuk melompat ke peringkat seterusnya
Ia bukan hanya mengenai kemenangan di Asia Tenggara, walaupun ia adalah proses yang diperlukan. Awal tahun ini, TMJ telah berucap mengenai Piala Dunia 2026. Baginda maklum bahawa ia bukan suatu yang mudah untuk layak ke perlawanan itu walaupun diberikan penambahan kepada 48 dari 32 dari Asia kepada 8 dari 4. Jadi, jika Malaysia mempunyai peluang, ia perlu tahu semua mengenainya.
Zico mengetahuinya lebih dari semua orang mengenai cabaran dihadapi dalam mencuba mentransformasi sebuah pasukan juara Asia menjadi pencabar terkuat dari Asia. Beliau membawa Negara Gajah Putih sejauh ke Piala Dunia dari sebelum ini – dan ia perkara yang telah berlaku sejak 2002.
Keputusan di peringkat akhir selalunya tidak begitu baik tetapi melompat dari peringkat kedua ke peringkat ketiga untuk layak di Piala Dunia ialah sama seperti jurang diantara ASEAN dan Asia.
Tip:
Parti tidaklah menghiburkan tetapi sekurang-kurangnya Thailand telah berada disana!
Kritikan yang diterima dari bos Persatuan Bolasepak Thailand, Somyot Poonpanmoung selepas kekalahan kepada Jepun dan Arab Saudi baru-baru ini adalah tidak munasabah dan tidak produktif. Sepatutnya perlu ada lebih persefahaman mengenai progres yang telah dibuat dalam bolasepak Thai begitu juga baki kerja yang masih perlu dilakukan.
4 - Zico dan TMJ boleh menjadi perkongsian yang sempurna
Walaupun hubungan dengan bosnya sebelum ini adalah semakin buruk dalam beberapa minggu kebelakangan ini, ia boleh menjadi satu bentuk motivasi. Zico pasti gembira untuk menunjukkan kepada Somyot apa yang telah dilepaskan. Membantu Malaysia untuk menjadi pesaing yang serius kepada Thailand akan menjadi dendam terindah.
Dan mungkin kamu tidak mengetahuinya, bahawa Zico dan TMJ boleh bekerja dengan baik bersama. Bos bolasepak Malaysia ini bercita-cita tinggi sepertimana di Thailand tetapi mempunyai pengalaman bolasepak semasa dengan Johor Darul Ta’zim tahu bahawa ia tidak akan berlaku dalam satu malam. Kedua-duanya muda, bertenaga dan berkeyakinan dan jika klik, akan jadi pasukan yang sempurna.
Tip:
Lelaki ini tahu apa yang dia mahukan
Jika TMJ boleh melihat progres yang telah dijalankan, maka baginda boleh menjadi bos yang sempurna buat Zico, memberikan semua yang diperlukan untuk mencuba dan membawa Malaysia ke peringkat yang seterusnya.
5 - Dia adalah jurulatih yang dahulunya seorang pemain bolasepak
Zico dahulunya adalah salah seorang daripada pemain terbaik yang pernah dihasilkan ASEAN. Beliau sudah bermain di banyak negara di rantau ini dan pernah mencuba nasib di England. Di Thailand, beliau telah memaksa para pemain untuk mencabar diri mereka setinggi yang boleh dan untuk keluar dari zon selesa.
Pemain-pemain adalah seperti beliau. Beliau melayan mereka seperti orang dewasa dan membolehkannya mendapatkan yang terbaik dari mereka di Thailand. Pada sesi latihan, beliau beransur-ansur memberikan mereka lebih tanggungjawab dan respon mereka sangat baik. Mereka menjadi pemain-pemain yang lebih baik. Malaysia memerlukan sesuatu seperti itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan